CO2 liga

Ve školním roce  2017/2018 opět soutěžíme, ale připravili jsme pro vás speciální stránky o CO2 lize, najdete je na www.co2-liga8.webnode.cz

 

Ve školním roce 2016/17 se žáci sedmé třídy poprvé přihlásili do soutěže CO2 liga. Sedmičlenné družstvo ve složení Michaela Petrášová,

Michaela Škanderová, Klára Krejzová, Natálie Pelcová, Karolína Spáčilová, Ondřej Ohlídal a Josef Zámorský budou v průběhu roku

prostřednictvím prvků projektového vyučování zpracovávat environmentální témata

klimatických změn, jídla, vody, bydlení  a dopravy s návazností na každodenní život. Výsledky

prvního úkolu si již můžete přečíst na nástěnce u jídelny. Cílem soutěže, jejíž patronem je

ekologický institut Veronica,je uvědomění si globálních souvislostí a hledání cest,

jak snížit dopady klimatických změn a připravit se na ně.

Níže se můžete podívat, jak si poradili členové teamu s některými úkoly.

Kolik km nacestuje naše jídlo?

Pokrm – kachna se zelím a kynutým knedlíkem (zpracovala Klára)

surovina

výrobce

Počet km

Alternativa v ČR

Regionální alternativa

Počet km k nejbližšímu výrobci

Kynutý knedlík

Brno

100 km

ano

Kuchyně hotelu Zlatý kříž 0,2

0,2 km

Kysané zelí

Otice

70 km

ano

 Hamé Babice

58 km

kachna

Maďarsko

420 km

ano

Troubecká hosp. společnost 23 km

23 km

Součet

 

590 km

 

 

81,5 km

Ušetřeno

508,5 km

 

 

 

 

 

 

Můj pokus, stát se vegetariánem (Pepík)

Mým úkolem byl vydržet týden nejíst maso. Lehko se to říká, že člověk najednou bude vegetariánem, ale hůř se to dělá. Přece jen zvyk je železná košile, ale nakonec jsem tomu přišel na chuť.
Můj 1. Den – tvrdý začátek
Musím se přiznat, že na začátku jsem začal hrozně. Nesnídal jsem, na oběd si udělal kuskus bez chuti a bez zeleniny a nechutnal mi, ačkoliv jinak kuskus zbožňuji a na večeři zapékané brambory se sýrem a brokolicí. Štvalo mě, že jsem si nemohl vzít k tomu kuřecí maso.
2. Den – Hrozné vegetariánství
Myslel jsem si, že takzvaně zkonám, jediné co mně posílilo, byly čokoládové kuličky s mlékem na snídani. Na oběd  jsem si dal těstoviny s bylinkovou omáčkou, to mi moc chutnalo. Ale zato sója k večeři mi nechutnala vůbec i hladovka by byla lepší.
3. Den – Zdravý i nezdravý den
Zdravá snídaně mrkvovojablečný salát,  následuje oběd mrkvová polévka s rýží, ale zdravé není pro mě a proto jsem si dal zapečený hermelín s hranolkama a večeře vegetariánský hamburger , místo masa v něm byly fazole. Velmi jsem si pochutnal, na to, že nesnáším náhražky.
4. Den – nejlepší den vegetariánů
Konečně si to užívám, na snídani byla bagetka s pomazánkovým máslem a tymiánem. Skvělý oběd lasagne se špenátem a zalité smetanou a bomba na konec špenátová pizza s rajčaty a sýrem.    Mňam.                                                                       
5. Den – poslední den
Jsem vyzkoušel  dát  si sladkou snídani. Ovocný salát - banán, ananas, jahody, maliny a pomeranč. Zasytilo mě to a navíc byl salát plný vitamínů.  Pak jsem vyzkoušel, dát si na oběd tofu. Vůbec mi nepřipadalo, že je to sýr (ze sóji). Večer jsem měl zase tofu, úplně jsem si ho zamiloval.
 
 

Jak omezit množství zbytků jídla? (Ondra)

 

Zkoušeli jste už někdy nevyhazovat žádné zbytky? Možná jste nad tím už někdy uvažovali, ale byli jste možná moc líní na to, abyste to vyzkoušeli. A od toho jsem tu já, abych vám poradil.

Vyzkoušené metody:

1.       Neber si před obědem čokošku

Když si před obědem nedám sladké, opravdu sním více jídla, ale i tak nějaké zbytky zůstaly.

2.       Vem si jen tolik jídla, kolik sníš

Tato metoda se osvědčila nic méně málokdy se mi povede nabrat přesné množství. Někdy mám moc a jindy málo. Ale postupně si můžete vypracovat více méně přesný odhad a od stolu pak vstáváte s prázdným talířem.

3.       Dát zbytek jídla někomu dalšímu u stolu, kdo má ještě hlad

Tato metoda není příliš hygienická, někomu by mohla vadit (například mě).

4.       Přinutit se sníst vše

Na tuto metodu rovnou zapomeňte. Zkoušel jsem ji na sobě a měl jsem břicho jako balón. Dělat to tak denně za chvíli se nevejdu do dveří. Takže jednoznačně NE.

5.       Vzít si zbytky od oběda domů

Tato metoda se jednoznačně vyplatila. Náš pes je největší jedlík z rodiny a bez problémů se vypořádal i s mými zbytky, ani jsem mu nestačil dát misku na zem a už byla prázdná. Podle mě nejlepší metoda. Jen s tím musí člověk počítat a přinést si z domu nádobu.

Jaká je spotřeba vody v naší třídě?

 

 

 

 

Průměrná denní spotřeba vody na sprchování/koupel (večerní či ranní hygiena)

34,8

litrů.

Průměrná denní spotřeba vody na splachování WC je

17

litrů.

Průměrná denní spotřeba vody na umývání rukou je

10,5

litrů.

Průměr celkově měřené denní spotřeby vody žáka je

138

litrů.

Průměrná spotřeba vody v jedné domácnosti za den

442

litrů.

Průměrná spotřeba vody v domácnosti přepočtená na 1 osobu za den je:

110,5

litrů.

Výpočty, kolik  schodů musíme vyjít, abychom spotřebovali stejné množství energie jako tyto spotřebiče?

 

Kája – 1 min. svícení LED žárovky

N = 612/40*9,81*0,18 = 8,66 = 9 schodů

 

Ondra ,Míša Š. a Pepík – 1 min. provozu notebooku

N = 1800/31*9,81*0,18 = 1800/54,7 = 33 schodů (Ondra)

N = 1800/32*9,81*0,18 = 32 schodů (Pepík)

N = 1800/40*9,81*0,18 = 26 schodů

 

Natálka – 1 min. svícení obyčejnou žárovkou

N = 6120/44*9,81*0,18 = 78,7 = 79 schodů

 

Míša P. – uvaření 1 deci vody

N = 29880/67*9,81*0,18 = 252 schodů

 

Klárka – 1 min. provozu počítače

N = 24120/61*9,81*0,18 = 224 schodů

 

            Náš dopravní ekosong

1.  Jede, jede mašinka, kouří se jí z komínka,

Zápach, hluk a taky saze, to nás přijde ,lidi, draze.

 

2.  Letí, letí letadlo, koho by to napadlo,

Kolik skleníkových plynů vypustí už za hodinu.

 

3.  Jede, jede autobus, ušetří nám cesty kus,

Benzín, nafta, LPG, hodně lidí odveze.

 

4.  Jede, jede autíčko, zklamalo nás maličko,

Že nám ničí vzduch i zdraví, jízdní kolo všechno spraví.

 

5.  Jede, jede jízdní kolo, pořídit ho, stojí málo,

Ušetří nám kasičku a vylepší fyzičku.

 

6.  Jedem, jedem tramvají, koukáme se potají,

Kolik lidí, dobře vidí , výhody ekodopravy.

 


Náš team CO2 ligy oceněn v Senátu

Náš školní  team, tvořený Michaelou Petrášovou, Michalou Škanderovou, Karolínou Spáčilovou, Josefem Zámorským, Klárou Krejzovou a Ondřejem Ohlídalem ze 7. třídy, byl 8. června 2017 v Praze na slavnostním vyhlášení výsledků celoroční projektové soutěže s environmentálním zaměřením s názvem  CO2 liga.
V historické budově Senátu ČR jsme převzali ocenění za naši práci z rukou paní senátorky Seitlové, která přislíbila svou návštěvu v naší škole. Obsadili jsme  6. místo z celkového počtu 60 přihlášených Základních a Středních škol  z celé ČR, což považujeme za obrovský úspěch.
Byl to pro nás úžasný zážitek, neboť do mikrofonu před stovkou posluchačů jsme mluvili poprvé. Zvládli jsme to ale na jedničku a ze soutěže si odnášíme spoustu nových a zajímavých informací i zkušeností.
Po vyhlášení výsledků jsme si mohli s průvodcem prohlédnout celou budovu Valdštejnského paláce  a dokonce jsme mohli nahlédnout i do jednacího sálu Senátu, kde se právě probíhalo jednání.  Na závěr jsme si prohlédli také Valdštejnskou zahradu a terasové zahrady pod Pražským hradem, odkud byl nádherný výhled na panorama Prahy.